وقیمت مواد پتروشیمی و قیمت مواد اولیه پلاستیک

در صورتی که تمرکز شما روی بازار و قیمت مواد پتروشیمی باشد، ما قیمت‌ها، اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را در زمان مناسب ارائه می دهیم تا بتوانید برای اهداف مورد نظرتان تصمیمات دقیق و آگاهانه بگیرید. در این صفحه، قیمت انواع مواد پتروشیمی و مواد اولیه پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، ABS، پلی‌استایرن با گریدهایی متفاوت مانند 020، 209، 22B02 ،Z30S قابل مشاهده است.

خرید مواد اولیه از بورس کالا

    مواد اولیه پلیمری تولیدشده در پتروشیمی‌های ایران در گریدهای مختلفی به صنایع پایین دستی ارائه می‌شود. پرمصرف‌ترین پلیمر مورد استفاده در بین این پلیمرها، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن و پس از آن پلی‌وینیل‌کلراید هستند که هر کدام از آنها بسته به چگالی و آرایش زنجیرها یا شرایط راکتور واکنش و کاتالیزور و یا موارد دیگر، در انواع مختلف تولید می‌شوند. انواع پلی‌اتیلن در پتروشیمی ارائه می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از: HDPE ،LDPE و LLDPE. خواص انواع پلی‌اتیلن به ساختار، چگالی و بلورینگی آن بستگی دارد. بلورینگی به‌نوبه خود، به‌میزان انشعاب شاخه‌ها و وزن مولکولی وابسته است. هرچه وزن مولکولی کم‌تر باشد و زنجیره‌های پلیمری کمتر شاخه‌دار باشند، بلورینگی پلی‌اتیلن بیش‌تر می‌شود. میزان بلورینگی از ۳۵٪ (برای LD و LLD) تا 7۰٪ (برای HD) متغیر است. از این رو، هر کدام از انواع پلی‌اتیلن برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند. همچنین، پلی‌پروپیلن به دو دسته کلی هوموپلمیر و کوپلیمر تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام دارای خواص متفاوت و برای مصارف مختلف کاربرد دارند.

جدول قیمت مواد پتروشیمی

در این بخش، انواع مواد اولیه پلیمری و گریدهای آنها دسته‌بندی شده و قیمت مواد اولیه از بورس کالا گرفته شده و بروزرسانی می‌شود. لازم به ذکر است که این قیمت‌ها صرفاً جهت اطلاع تولیدکنندگان عزیز می‌باشد و شرکت آریا پلیمر هیچ یک از این مواد را جهت فروش موجود ندارد. شرکت آریا پلیمر تولیدکننده انواع مستربچ‌های افزودنی، چسب‌های بین لایه‌ای و سازگارکننده‌های مالئیکه می‌باشد. برای آشنایی با محصولات شرکت ما که برای صنایع پلاستیکی مختلف کاربرد دارند و در جهت بهبود کیفیت محصولات پلاستیکی ارائه شده‌اند، اینجا را کلیک کنید.

دانلود اکسل دانلود CSV دانلود Json دانلود Text

پلی اتیلن

    از انواع پلی‌اتیلن می‌توان به LDPE ،LLDPE ،HDPE و… اشاره کرد که هر کدام از آنها در گریدهای مختلفی عرضه می‌شود. قیمت پلی‌اتیلن عرضه‌شده توسط پتروشیمی بسته به گرید و کاربردهای آن از جمله فیلم و بسته‌بندی، لوله، نوار آبیاری و قطعات تزریقی متغیر است.

برخی از گریدهای HDPE

  • گرید 62N07

    پتروشیمی مهاباد تولیدکننده 62n07 است. HD62N07 یک گرید قالب‌گیری تزریقی پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که استحکام ضربه خوب، فرآیندپذیری آسان، سختی بالا و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش این گرید، آن را به‌ویژه برای استفاده در جعبه‌ها، پالت‌ها، صندلی‌ها و وسایل نگهداری خانگی مناسب می‌سازد.

  • گرید 54B04

    تولیدکننده این گرید شرکت پتروشیمی لرستان است. HD54B04 پلی‌اتیلن با چگالی بالای درجه قالب‌گیری تزریقی است. سختی بالای خوب، فرآیندپذیری آسان و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، آن را به‌ویژه برای استفاده در جعبه‌ها، پالت‌ها، صندلی‌ها، درپوش‌ها و جعبه‌ها مناسب می‌کند.

  • گرید EX3

    این گرید در پتروشیمی امیرکبیر تولید می‌شود. EX3 یک پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که در تولید آن از 1-بوتن به‌عنوان کومونومر استفاده شده است. این محصول به‌عنوان PE100 طبقه‌بندی می‌شود و خواص مقاومت در برابر ترک تنشی (ESCR) خوب همراه با مقاومت ضربه‌ای خوب را نشان می‌دهد که زمینه استفاده از این گرید در لوله‌های آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب و هم‌چنین انواع اتصالات را فراهم می‌کند.

  • گرید EX5

    EX5 یک پلی‌اتیلن با چگالی بالا و وزن مولکولی بالا است که 1-بوتن در آن به‌عنوان کومونومر به‌کار رفته است. این گرید سفتی و استحکام خوبی را از خود نشان می‌دهد. شرکت پتروشیمی جم این گرید را تولید می‌کند. این گرید در تولید فیلم‌های بسته‌بندی، دستکش یک‌بار مصرف، کیسه فریزر، کیسه حمل مواد غذایی و میوه، کیسه زباله و روپوش پزشکی به‌کار می‌رود.

  • گرید BL3

    این گرید در پتروشیمی‌های شازند، مارون و جم تولید می‌شود. برای تولید ورق، بطری، ظروف نگه‌دارنده، ظروف دارو و مخزن از این گرید استفاده می‌شود. سفتی و صلبیت خوب, جریان‌پذیری خوب, مقاومت خوب در برابر ترک‌زایی ناشی از تنش‌های محیطی (ESCR) از ویژگی‌های bl3 است.

  • گرید 3840

    این گرید در پتروشیمی‌های تبریز و شازند تولید می‌شود و از آن در اقلام قالب‌گیری چرخشی با سفتی خوب، تانک‌های سپتیک، مخازن آب و بشکه استفاده می‌شود. MD3840UA یک پلی‌اتیلن با چگالی متوسط خطی (MDPE) با کوپلیمر بوتن است. این پلیمر توزیع وزن مولکولی باریکی دارد. MD3840UA به‌عنوان گرید قالب‌گیری چرخشی استفاده می‌شود.

  • گرید 0035

    پلی‌اتیلن گرید 0035 از محصولات پتروشیمی بندر امام است. HB0035 یک گرید قالب‌گیری بادی پلی‌اتیلن با چگالی بالا همراه با وزن مولکولی بالا است که هم‌زمان رفتار اکستروژن قالب‌گیری دمشی و خواص مکانیکی قابل قبولی را داراست. اقلام قالب‌گیری دمشی ساخته‌شده از HB0035، استحکام ضربه‌ای بالا و مقاومت در برابر ترک‌خوردگی ناشی از استرس و سفتی بالا را نشان می‌دهند. HB0035 یک ترموپلاستیک بسیار کریستالی و غیر قطبی است و دارای مقاومت شیمیایی عالی و مقاومت فوق‌العاده در برابر ضربه در شرایط محیطی و حتی در دماهای سرد است.

 برخی از گریدهای LDPE

  • گرید 2102

    این گرید در پتروشیمی لاله تولید و عرضه می‌گردد.

  • گرید 0200

    LF0200 یک گرید فیلم پلی‌اتیلن با چگالی کم و وزن مولکولی بالا است که هم‌زمان رفتار اکستروژن خوب و خواص مکانیکی خوبی را داراست. این گرید در پتروشیمی بندر امام تولید می‌شود. فیلم ساخته‌شده از LF0200 دارای مقاومت به ضربه بالا همراه با تسلیم عالی و استحکام کششی و سفتی بالا است. حتی در دماهای سرد، چقرمگی خود را حفظ می‌کند. این فیلم را می‌توان بر روی انواع ماشین‌ها آب‌بندی کرد. این فیلم دارای ثبات ابعادی خوبی است و در برابر پارگی و شکستگی مقاوم است. LF0200 حاوی آنتی اکسیدانت است. LF0200 در تهیه کیسه‌های عمومی، بسته‌بندی قطعات مکانیکی، کیسه‌های حامل، کیسه‌های شیر کواکسترود شده، عایق کابل‌های برق کم‌کشش و قالب‌گیری‌های تزریقی صنعتی استفاده می‌شود.

  • گرید 190

    پلی‌اتیلن سبک فیلم گرید LDPE LF190، با گرید LTM2119X نیز شناخته می‌شود که توسط پتروشیمی آریا ساسول عرضه می‌شود. از این گرید برای تولید نایلکس و فیلم پلی‌اتیلنی یا فیلم نایلونی (کیسه‌های پاچی، فیلم‌های شیرینک، فیلم‌های بسته‌بندی و نایلون‌های عریض) استفاده می‌گردد و در زمینه ساخت قطعات پلاستیکی نیز کاربرد فراوان دارند.

  • گرید 2426

    این گرید در 3 صورت 2426K ،2426H ،2426F توسط پتروشیمی امیرکبیر ارائه می‌شود. هر سه گرید دارای ویژگی آنتی بلاک و لیزکنندگی، خواص نوری و قابلیت فرآیندپذیری خوب و اصطکاک کم هستند.

  • گرید 2420

    این گرید در 4 صورت 2420D ،2420K ،2420H ،2420F توسط پتروشیمی امیرکبیر ارائه می‌شود. گرید 2420D فرآیندپذیری، استحکام پارگی و چقرمگی خوبی دارد. گریدهای 2420F ،2420H و 2420K آب‌بند حرارتی خوب، فرآیندپذیری خوب و خواص نوری مناسبی را فراهم می‌کنند. قابل ذکر است 2420H علاوه بر خواص ذکرشده دارای استحکام مذاب خوبی است.

برخی از گریدهای LLDPE

  • گرید 209

    LL0209AA یک کوپلیمر LLDPE است که در سنتز آن از بوتن به‌عنوان کومونومر استفاده شده است. این گرید برای ترکیب با LDPE معمولی مناسب است. فیلم ساخته‌شده از گرید 209 خالص، دارای آب‌بندی بهتر، مقاومت در برابر سوراخ‌شدگی بیش‌تر، قابلیت تخلیه بیش‌تر و استحکام کششی بالاتر نسبت به LDPE معمولی است.

  • گرید 22B01

    این گرید، پلی اتیلن با چگالی کم خطی است که در فرآیند تولید آن از کومونومر 1-بوتن استفاده شده است. 22B01 سفتی بالایی دارد و برای استفاده در فیلم‌های دمشی با سفتی بالا، آمیزه‌سازی و لمینیت مناسب است.

  • گرید 22B02

    پتروشیمی مهاباد این گرید را تولید می‌کند. LLDPE 22B02 یک پلی‌اتیلن با چگالی کم خطی است که در فرآیند پلیمریزاسیون آن، 1-بوتن به‌عنوان کومونومر به‌کار رفته است. گرید 22B02 نیز سفتی بالایی دارد و برای استفاده در فیلم‌های دمشی و کستینگ با سفتی بالا، آمیزه‌سازی و لمینیت مناسب است.

  • گرید 22B03

    پتروشیمی مهاباد این گرید را تولید می‌کند. از این گرید در تولید فیلم، فیلم لمینیت، فیلم استرچ و پوشک استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن

    پلی‌پروپیلن بسته به مونومرهای به‌کار رفته حین پلیمریزاسیون، به دو نوع هموپلیمر و کوپلیمر طبقه‌بندی می‌شود. هموپلیمرهای پلی‌پروپیلن تنها از مونومر پروپیلن تشکیل شده‌اند و بر اساس نظم فضایی خود، به سه دسته اتاکتیک (بی‌نظم)، ایزوتاکتیک (هم‌نظم) و سیندیوتاکتیک (تک‌نظم) تقسیم می‌شوند. کوپلیمرهای پلی‌پروپیلن از چند نوع مونومر شامل پروپیلن و مقدار کمی اتیلن یا اولفین‌های بزرگ‌تر، شامل بوتن و هگزن تشکیل شده‌اند. دو نوع از مهم‌ترین کوپلیمرهای تجاری پلی‌پروپیلن، کوپلیمر تصادفی (Random) و ضربه (Impact) هستند. قیمت پلی‌پروپیلن عرضه‌شده توسط پتروشیمی، بسته به گرید و کاربردهای آن از جمله لوله، صنایع نساجی، قطعات لوازم خانگی و خودرو، فیلم و بسته‌بندی و قطعات تزریقی متغیر است.

برخی از انواع گریدهای پلی‌پروپیلن همو

  • گرید 1102XK

    این گرید PP محصول پتروشیمی رجال است و در رافیا، نوار نخ، منسوجات، پشتی فرش مورد استفاده است. 1102XK هموپلیمری با انتقال آب کم و گرید مناسب و ترجیحی برای نوارها است.

  • گرید 510L

     توسط پتروشیمی پلی‌پروپیلن جم تولید می‌شود. Jampilen HP510L هموپلیمر پلی‌پروپیلن با خواص جریان‌پذیری خوب است و به‌ویژه برای اکستروژن نخ فیلم، تک‌رشته، فیلم کست و ورق مناسب است. 510L هم‌زمان قابلیت فرآیندپذیری و خواص مکانیکی خوبی را داراست. نخ فیلم ساخته‌شده از Jampilen HP510L برای ریسمان‌های بیلر، ریسمان‌های بسته‌بندی و طناب استفاده می‌شود. هم‌چنین Jampilen HP510L برای تولید مونوفیلامنت مورد استفاده در پر کردن برس و جارو و کاربردهای فنی مناسب است.

  • گرید 550J

    Jampilen HP550J تولید شرکت پتروشیمی جم پیلن و یک هموپلیمر پلی‌پروپیلن است که به‌ویژه برای اکستروژن ورق برای ترموفرمینگ، نخ فیلم و تک‌رشته مناسب است. این گرید هم‌زمان قابلیت فرآیندپذیری و خواص مکانیکی خوبی را داراست. Jampilen HP550J برای تولید فیلم‌هایی طراحی شده است که می‌توانند به نوارهای استرچ برای کاربردهای بافندگی تبدیل شوند. نخ‌های فیلم نساجی با تعداد دنیر از 1100 تا 1200، بیش‌تر برای تولید پشتی فرش، کیف، پارچه‌های صنعتی، حصیر و چمن مصنوعی استفاده می‌شود. نخ فیلم با تعداد دنیر از 3000 تا 28000، برای ریسمان‌های بیلر، ریسمان‌های بسته‌بندی و طناب استفاده می‌شود. نکته قابل تأمل این است که Jampilen HP550J برای کاربردهای در تماس با مواد غذایی مناسب است.

  • گرید XD-045

    PPH-XD-045 یک گرید هموپلیمر با درجه ایزوتاکتیک حدود 94 درصد، به‌صورت پودر بدون استابیلایزر است. این گرید دارای وزن مولکولی متوسط و خواص مکانیکی عالی است. XD045 تولید شرکت پتروشیمی تبریز است و در مواردی که نیاز به سفتی و براقیت بالا، مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر خش و قابلیت رنگ خوب باشد، مانند قطعات لوازم خانگی (کتری، اجاق برقی و غیره) و کامپاندهای مهندسی از این گرید استفاده می‌شود.

  • گرید C30S

    این گرید در پتروشیمی‌های مارون و اراک تولید می‌شود و یک هموپلیمر PP با خواص جریان‌پذیری خوب است و به‌ویژه برای اکستروژن نخ فیلم، تک‌رشته، فیلم کست و ورق مناسب است. C30S در تولید ریسمان بیلر، ریسمان بسته‌بندی و طناب، پر کردن برس و جارو و … کاربرد دارد.

  • گرید Z30S

    پتروشیمی‌های مارون و اراک تولید‌کننده این گرید پلی‌پروپیلن هستند. Moplen Z30S یک هموپلیمر با جریان مذاب بالا برای تولید الیاف BCF ،CF و الیاف استیپل با تعداد دنیر کم در سرعت نخ‌ریسی متوسط تا بالا است. Moplen Z30 S همگنی بالا، اکستروژن پایدار و توانایی فرآیند عالی را در خطوط چرخش کوتاه و بلند ارائه می‌دهد. استفاده از این گرید باعث تولید الیاف با نسبت کشش بالا، چقرمگی و برجهندگی ارتجاعی بالا می‌شود. Moplen Z30S به‌طور گسترده برای تولید رشته‌های پیوسته حجیم برای نخ‌های فرش استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای اصلی تولید رشته پیوسته با استحکام بالا برای تسمه‌های کوله پشتی، دستگیره برای کیسه‌های بزرگ و کمربند ایمنی است. فیلامنت پیوسته با استحکام متوسط برای اثاثیه یا لوازم داخلی، لباس‌های ورزشی و لباس‌های سنگین استفاده می‌شود. Z30S هم‌چنین برای تولید الیاف استیپل کم دنیر برای ترموباندینگ مناسب است.

  • گرید 552R

    این گرید در شرکت پتروشیمی جم پیلن تولید می‌شود و Jampilen HP552R یک هموپلیمر با جریان مذاب بالا برای تولید الیاف CF ،BCF و الیاف دنیر ریز در سرعت نخ‌ریسی متوسط تا بالا است و خواص ضد گاز (anti-gas fading) بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. HP552R برای پارچه‌های نبافته برای پوشک، کاربردهای پزشکی-بهداشتی و دستمال مرطوب مناسب است. یکی دیگر از کاربردهای معمولی فیلامنت پیوسته با استحکام بالا برای تسمه‌های کوله پشتی، کیف‌های ورزشی، کیف‌های حجیم و کمربند ایمنی است. فیلامنت پیوسته با استحکام متوسط برای اثاثیه یا لوازم داخلی و لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. 552R هم‌چنین برای تولید رشته‌های پیوسته حجیم برای فرش مناسب است. از این گرید برای کاربردهای در تماس با مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.

برخی از انواع گریدهای کوپلیمر پلی‌پروپیلن

  • گرید 340N

    گرید Jampilen RP340N تولید پتروشیمی پلی‌پروپیلن جم و یک کوپلیمر تصادفی پلی‌پروپیلن است که دارای خواص جریان‌پذیری بسیار بالا، شفافیت عالی، براقیت بالا و خواص آنتی استاتیک خوبی است. RP340N عمدتاً برای ظروف خانگی شفاف و کاربردهای بسته‌بندی با کیفیت طراحی شده است. 340N گرید عالی برای ظروف قالب‌گیری تزریقی و بسته‌بندی‌های دیواره نازک است که در آن شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از این کاربردها، Jampilen RP340N می‌تواند جایگزین PS شود، زیرا می‌تواند با ویژگی‌های نوری آن مطابقت داشته باشد و در عین حال وزن محصول را کاهش دهد. هم‌چنین انتقال کم بو، مقاومت شیمیایی و استحکام ضربه مناسب را به ارمغان آورد.

    در صنایع پایین دستی، از مواد پلیمری تولیدشده توسط پتروشیمی در تولید محصولات مختلف اعم از انواع مستربچ‌، چسب‌های بین لایه‌ای، سازگارکننده‌های مالئیکه و نانو افزودنی­‌ها استفاده می‌شود.

مستربچ‌های افزودنی

    مستربچ، آمیزه‌ای غلیظ حاوی سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگارکننده فعال به‌عنوان پخش‌کننده است. افزودنی‌های مستربچ مقدار زیادی پودر رنگ (پیگمنت)، پرکننده‌های معدنی یا مواد شیمیایی هستند که به سه منظور مختلف شامل تولید رنگ، بهبود خواص و یا کاهش قیمت تمام‌شده به پلیمر اضافه می‌شوند.

    مستربچ ها به چند دسته‌ مستربچ‌های رنگی، افزودنی، مستربچ سفید، مستربچ مشکی و پرکننده (تالک، میکا و کربنات کلسیم) طبقه‌بندی می‌­شوند.

    از جمله مستربچ‌های افزودنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    برای آشنایی بیش‌تر با هر کدام از این مستربچ‌ها اینجا را کلیک نمایید.

چسب‌های بین لایه‌ای

    برای آشنایی بیش‌تر با چسب‌های بین لایه‌ای اینجا را کلیک نمایید.

سازگارکننده‌های مالئیکه

    برای آشنایی بیش‌تر با سازگارکننده‌های مالئیکه اینجا را کلیک کنید.

نانوافزودنی‌ها

    برای آشنایی بیش‌تر با نانو افزودنی‌ها اینجا را کلیک کنید.