الاستومرهای گرافت‌شده با مالئیک انیدرید (بهبوددهنده ضربه PA و PC)

    پلیمرهای ترموپلاستیک نظیر پلی‌آمید (PA) و پلی‌کربنات (PC) دارای خواص منحصربفرد مانند مقاومت و استحکام بالا هستند. اگرچه در کنار این مزایا، به‌دلیل شکنندگی و ضربه‌پذیری پایین، برای برخی از کاربردها با محدودیت مواجه هستند. برای برطرف ساختن این محدودیت ‌ها، می­‌توان از محصولاتی تحت عنوان الاستومر گرفت مالئیک انیدرید یا نرم‌کننده یا بهبوددهنده ضربه PA و PC استفاده کرد.

چرا باید از الاستومر گرفت مالئیک انیدرید یا نرم‌کننده­ PA استفاده کرد؟

    نرم‌کننده­‌ها موادی هستند که خواص الاستیک بالایی دارند و با پخش در ماتریس پلیمر پایه، نیروی وارده را جذب کرده، این نیرو را از طریق تحرک زنجیره­‌های خود تلف کرده و منجر به عدم شکست پلیمر پایه می‌شوند. برای رسیدن به بهترین پخش و هم‌بستگی با پلیمر پایه، انتخاب نرم‌کننده سازگار با ماتریس پایه، امری اساسی می ‌باشد. در صورت عدم سازگاری دو فاز پلیمری، جدایش فازی در کامپاند رخ داده و به‌جای بهبود ضربه‌پذیری، افزایش شکنندگی را شاهد خواهیم بود. 

سازگار کننده TPE مالئیکه

    الاستومرهای گرفت‌شده با مالئیک انیدرید یا نرم­‌کننده PA و PC، می‌بایست دارای دو ویژگی اساسی باشند، خواص الاستیک مناسب و سازگاری با ماتریس پلیمرهای مذکور. ترموپلاستیک الاستومرهایی همچون TPE ،EPDM و SEBS با توجه به قابلیت­‌های منحصربفردشان برای این‌چنین کاربردهایی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما به‌علت عدم سازگاری این پلیمرها با پلیمرهای قطبی نظیر PA و PC، نمی­‌توان از این پایه‌ها به‌شکل خام استفاده نمود. بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل، اتصال عامل‌های قطبی مناسب بر روی زنجیره این پلیمر­هاست که منجر به سازگاری با فاز پلیمر قطبی می‌شود. مالئیک انیدرید یکی از عامل­‌های قطبی است که برای این منظور استفاده می­‌شود. قطبیت بالا، واکنش پذیری بالا با پلیمرهای PA و PC، نداشتن اثر سوء بر رنگ و بوی کامپاند نهایی و نداشتن خطرات محیط زیستی، عواملی است که در انتخاب این ماده حائز اهمیت می­‌باشند. الاستومرهای گرفت‌شده با مالئیک انیدرید (TPE-g-MA) می‌توانند به‌عنوان نرم‌کننده PA و بهبوددهنده ضربه پلیمرهای پلی آمید و پلی کربنات عمل کنند. 

نرم‌کنندگی پلی‌آمید و پلی‌کربنات در ریسایکل و بازیافتی (r-PA و r-PC)

    با افزایش مصرف پلیمرهای مهندسی، به‌تبع حجم ضایعات آن­ها نیز گسترش می­‌یابد. بازیافت چه از نظر مدیریت هزینه و چه از نظر حفظ منابع، در سالیان اخیر مورد توجه صنعت‌گران حوزه پلاستیک قرارگرفته است. شکست زنجیره‌های پلیمری بازیافتی، منجر به افت ضربه‌پذیری در مقایسه با مواد نو یا ویرجین می‌شود. پلیمر­های ضایعاتی به‌دلایل مختلفی ممکن است دچار تغییراتی در زنجیره‌های مولکولی شوند و در نتیجه دچار افت خواص نسبت به مواد نو شوند. با افزودن موادی به ساختار این پلیمر­ها، خواصی از این پلیمرها که پیش از این دچار افت شده، مجدداً بهبود پیدا کرده و قابل جایگزینی مواد نو می­‌شوند. یکی از این خواص، خواص ضربه‌پذیری آن­ها می­‌باشد.

    مواد نرم‌کننده ریسایکل PA با برقراری پیوند میان زنجیره‌های پلیمری و هم‌چنین با خواص الاستیکی‌ای که دارند، به‌منظور بهبود ضربه‌پذیری به‌کار می ‌روند. با استفاده از نرم‌کننده ریسایکل PA، محدودیت‌های استفاده مجدد مواد بازیافتی کاهش یافته و منجر به کاهش قیمت مواد اولیه مصرفی می­‌گردد. نرم کردن ریسایکل PA بایستی به گونه‌ای باشد که با درصد مصرف اندک نرم‌کننده PA، خواص مدنظر را بهبود بخشیده و منجر به افت دیگر خواص پایه پلیمری نشود. برای مثال، استفاده از درصد مصرف غیر بهینه نرم‌کننده پلی‌آمید، منجر به افت استحکام این پلیمر خواهد شد.

    شرکت آریا پلیمر پیشگام در راستای برطرف‌سازی نیاز مشتریان، محصولات زیر را به‌عنوان نرم‌کننده پلیمر‌های قطبی در سبد محصولات خود قرار داده است.

سازگارکننده های مالئیک انیدرید پایه TPE شرکت آریا پلیمر پیشگام

Aria Couple 1946: سازگارکننده مالئیکه بر پایه TPE (نرم‌کننده PA)

Aria Couple 1947: سازگارکننده مالئیکه بر پایه TPE (نرم‌کننده PA و PC)

Aria Couple 1948: سازگارکننده مالئیکه بر پایه TPE (نرم‌کننده PBT)

 

    لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نرم‌کننده پلی‌آمید و پلی‌کربنات (سازگارکننده TPE مالئیکه) با کارشناسان فروش شرکت آریا پلیمر پیشگام تماس بگیرید. ما از تأمین نیازهای شما بسیار خرسند خواهیم بود.