پیشتازان تجارت الکترونیک در جهان
«کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد)» تازهترین برآورد خود را از جریان تجارت الکترونیک جهان منتشر کرد. بر اساس این برآورد، ارزش تجارت دیجیتال جهان در سال 2018 چیزی حدود 26 تریلیون (هزار میلیارد) دلار بود، رقمی معادل 30 درصد تولیدناخالصجهانی که نسبت به سال 2017 بیش از 8 درصد رشد داشت. در این گزارش آمارها به تفکیک فروش دو بخش «کسبوکارها به مصرفکنندگان (بیتوسی)» و «کسبوکارها به کسبوکارها (بیتوبی)» ارائه شده است.
به نقل از دنیای اقتصاد، گروه اقتصاد بینالملل روزنامه «دنیایاقتصاد» آنکتاد اعلام کرد ارزش تجارت الکترونیک «کسبوکارها به کسبوکارها (بیتوبی)» جهان در 2018 بالغ بر 21 تریلیون دلار بود، معادل 83 درصد از کل ارزش تجارت الکترونیک.
هر چند در این سال رقم فروش الکترونیک «کسبوکارها به مصرفکنندگان (بیتوسی)» روی 4/ 4 تریلیون دلار ایستاد، اما این رقم نسبت به سال 2017 رشد 16 درصدی را نشان میدهد.
به گزارش «آنکتاد» در سال 2018 آمریکا با اختلاف بزرگترین بازار تجارت الکترونیک جهان باقی ماند، هر چند دو شرکت تجارت آنلاین «علیبابا» و «جیدیداتکام» چین به ترتیب بیشترین فروش و درآمدزایی آنلاین را در جهان داشتند.
نتایج رتبهبندی کشوره
بر اساس گزارش «کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)»، در سال 2018 مجموع فروش تجارت الکترونیک آمریکا به 6/ 8 تریلیون (هزار میلیارد) دلار رسید، رقمی معادل 42 درصد تولیدناخالصداخلی این کشور که با اختلاف آن را در صدر رتبهبندی جهانی نگه داشت.
البته بخش عمده فروش الکترونیک (87 درصد) این کشور مربوط به تجارت الکترونیک میان کسبوکارها است که رقم 5/ 7 تریلیون دلاری را به خود اختصاص داده است.
در رده دوم بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک جهان، ژاپن با فروش 3/ 3 تریلیون دلار ایستاده است، که همانند آمریکا بخش عمده این مبلغ (95 درصد یا 1/ 3 تریلیون دلار) مربوط به تجارت میان کسبوکارها است.
چین که با مجموع فروش آنلاین 3/ 2 تریلیون دلاری در رتبه سوم بزرگترین بازارهای فروش الکترونیک جهان قرار دارد، بخش عمده تجارت الکترونیک خود را فروش «کسبوکارها به مصرفکنندگان (بیتوسی)» تشکیل میدهد.
در 2018 حجم فروش الکترونیک کسبوکارها به مصرفکنندگان در این کشور بیش از 3/ 1 تریلیون دلار بود که علاوه بر بزرگترین فروش «بیتوسی» جهان، 10 درصد از تولیدناخالصداخلی این کشور را تامین کرده است. چینیها همچنین با اختلاف بیشترین جمعیت خریداران اینترنتی را در جهان دارند: 610 میلیون نفر.
پس از چین، آمریکا با 189 میلیون مصرفکننده آنلاین در رده دوم و آلمان با 54 میلیون نفر در رده سوم این رتبهبندی ایستادهاند.
در مجموع نیز بیش از 45/ 1 میلیارد نفر از جمعیت جهان در سال 2018 خرید اینترنتی انجام دادند. سهم مشتریان اینترنتی از کل کاربران اینترنت از دیگر آمارهای ارائه شده در این گزارش است (شماری از کاربران اینترنت که خرید آنلاین انجام میدهند).
بر این اساس در 2018، حدود 87 درصد از کاربران اینترنت در انگلیس خرید آنلاین انجام دادند، بالاتر از هر کشور دیگری در جهان. هلند و کانادا با 84 درصد و آلمان با 82 درصد در ردههای بعدی این رتبهبندی قرار دارند. در چین نیز جمعیت 610 میلیون نفری خریداران آنلاین، 73 درصد از کل کاربران اینترنت را تشکیل میدهند (73 درصد از کاربران چینی خرید اینترنتی میکنند).
اقتصادهای نوظهور و درحالتوسعه بیش از نیمی از 20 اقتصادی که بزرگترین فروش آنلاین «کسبوکارها به مصرفکنندگان» را در جهان دارند، تشکیل میدهند.
در حالی که بر اساس ارزش دلاری بیشترین حجم این نوع تجارت مربوط به چین با 3/ 1 تریلیون دلار است، اما بهعنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، هنگکنگ با 4/ 10 درصد به تنهایی بالاترین نرخ را در جهان دارد، حتی بالاتر از چین 10 درصدی.
پایینترین نرخ در میان 20 اقتصاد برتر نیز به ترتیب مربوط به هند با 6/ 0 درصد و برزیل با 8/ 0 درصد است.
بزرگترین فروشندگان اینترنتی جهان
10 شرکت بزرگ فروش اینترنتی (به مصرفکنندگان) جهان در 2018 در مجموع بیش از 2 تریلیون دلار کالا و خدمات فروختند، شرکتهایی که همگی در آمریکای شمالی و شرق آسیا واقع هستند.
شرکت تجارت الکترونیک «علیبابا» چین به تنهایی سهمی 866 میلیارد دلاری از فروش اینترنتی جهان دارد، هر چند تنها 3/ 40 میلیارد دلار از این مبلغ تبدیل به درآمد برای این شرکت شده است (معادل 7/ 4 درصد).
در 2018 حجم فروش شرکت «آمازون» آمریکا 277 میلیارد دلار بود، که بیش از 21 درصد یعنی 3/ 59 میلیارد دلار از آن تبدیل به درآمد برای این شرکت شد.
شرکت تجارت الکترونیک «جیدی داتکام» چین نیز با 4/ 253 میلیارد دلار فروش و کسب درآمد 8/ 69 میلیارد دلار از آن (بالاترین درآمد اینترنتی جهان) در رده سوم این رتبهبندی قرار دارد.