قطعهشناسی قسمتهای پلاستیکی و لاستیکی خودرو
از ابتدای شروع به کار صنعت خودروسازی تا کنون، تغییرات زیادی در خودروها ایجاد شده است. خودروها، وانتها، وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین همواره بهروزرسانی میشوند تا عملکرد آنها بهبود یابد. فولاد و آلومینیوم جز مواد اصلی در صنعت خودروسازی هستند و پس از آن پلیمرها بهطور گسترده در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از پلیمرها در صنعت خودروسازی بهمرور زمان افزایش یافته است و پلیمرها جایگزین بخشهای فلزی در اتومبیل شدهاند که باعث کاهش هزینههای تولید، کاهش وزن خودرو، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گاز CO2 ناشی از آن میشود [1]. در این مقاله، بهتفصیل به قطعهشناسی قسمتهای پلاستیکی و لاستیکی خودرو میپردازیم.
قسمتهای پلاستیکی و لاستیکی خودرو
یکی از موارد جایگزین شدن قطعات پلیمری با فلزات در سپر خودرو است. شکل 1 گویای این جایگزینی است.
شکل 1. خودروی ساختهشده در دهه 90 میلادی و خودروی تولیدی در حال حاضر [2]
پلاستیکهای مهندسی، الاستومرها و فومها جز مواد پلیمری مورد استفاده در صنعت خودروسازی هستند.
پلاستیکهای مهندسی
مواد پلاستیکی پلیمرهایی هستند که معمولاً با اعمال گرما و فشار، قابل شکلدهی یا قالبگیری هستند. این مواد از طیف وسیعی از ترکیبات پلیمری سنتزی و نیمه سنتزی ساخته شده که چکشخوار هستند و بنابراین میتوان آنها را به هر شکلی پرداخت کرد. سبکی، انعطافپذیری و کیفیت زیاد پلاستیکها، آنها را برای صنعت خودروسازی ایدهآل میکند و وزن کلی خودروها را کاهش میدهد و منجر به مصرف سوخت کمتر میشود. بهطور معمول، پلاستیکها در قسمتهای بیرونی مانند پنلهای بدنه، سپرها و گلگیرها و در قسمتهای داخل کابین خودرو مانند داشبورد، پنل دربها، فرمان و قطعات تزیینی استفاده میشوند (شکل 2).
شکل 2. پلاستیکهای مورد استفاده در خودروها [3]
پلیمرهای مورد استفاده در قطعات پلاستیکی خودروها شامل:
- پلیپروپیلن
- آکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS)
- پلیوینیل کلرید
- پلیکربنات
- پلیاتیلن
پلیپروپیلن
پلیپروپیلن بیشترین کاربرد را در بین پلاستیکها در ساخت خودرو دارد و بهعنوان یک پلیمر ترموپلاستیک، میتوان آن را بهشکل دلخواه در آورد. این پلیمر دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی بسیار بالایی است و در برابر ضربه مقاومت خیلی خوبی از خود نشان میدهد. پلیپروپیلن در قسمت بیرونی خودرو، اغلب در سپرهای جلو و عقب و در قسمت داخل کابین در کفپوش خودرو وجود دارد. همچنین، در مقایسه با سایر پلاستیکها گزینه مناسبتری برای پلاستیکهای گران قیمت با استحکام و دوام مشابه است که به کاهش هزینههای تولید کمک میکند.
آکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS)
استفاده از پلیمر ABS محصول نهایی با ظاهری براق ارائه میدهد. روکش فرمان و داشبورد اغلب از پلاستیک ABS ساخته شده است. همچنین میتوان از آن برای قطعات بدنه خودرو نیز استفاده کرد. پلاستیک مورد استفاده در خودروها، مانند ABS، به جذب و اتلاف انرژی در هنگام ضربه به بدنه خودرو کمک میکند و مسافران را ایمن نگه میدارد.
همچنین یکی دیگر از کاربردهای آن در پلاستیکهای مهندسی، بهشکل کوپلیمرهای پیچیدهتر است؛ یعنی 15% الیاف شیشه تقویتشده با کوپلیمر ABS و استایرن گرافتشده با مالئیک انیدرید (GF-SMA)، بهصورت کامپاند در میآید و در سقف اتوماتیک (سانروف) استفاده میشود. برخی شرکتهای خودروسازی نیز از مخلوط (SMA-GF) و ABS و الیاف شیشه استفاده میکنند.
شکل 3. سقف اتوماتیک در خودرو [4]
پلی وینیل کلراید (PVC)
یک پلاستیک مقاوم در برابر شعله است که به دو حالت انعطافپذیر و سخت وجود دارد. PVC یکی دیگر از پلاستیکهای رایج مورد استفاده در خودروها بهدلیل خواص شکلپذیری و روکش براق آن است. از حالت سخت و محکم PVC اغلب برای ساخت داشبورد و قطعات بدنه خودرو استفاده میشود.
شکل 4. روکش براق PVC بر روی بدنه خودرو [5]
پلیکربنات
پلیکربنات در برابر ضربه مقاوم است و اغلب در ساخت سپر اتومبیل و لنز چراغ جلو استفاده میشود. این نوع پلاستیک در برابر عوامل جوی مقاومت خوبی دارد و شرایط مختلف آب و هوایی یعنی باران و برف، گرما و سرما در عملکرد آن اختلالی ایجاد نمیکند. پلیکربنات دارای وزن سبک است، بنابراین وزن کلی خودرو را کاهش میدهد که بهنوبه خود باعث بهبود راندمان خودرو و مصرف سوخت میشود [6].
شکل 5. سپر جلو و عقب خودرو [7]
پلیاتیلن
ساختارهای فلز-پلیمر-فلز مانند پنلهای آلومینیوم (Al)-پلیاتیلن با چگالی کم (LDPE)، بهدلیل وزن سبک و خواص اتلاف انرژی در کاربردهای خودرویی اهمیت پیدا کردهاند. این ساختارها قطعات جدید خودرو با خواص مکانیکی خوب تولید میکنند. همچنین پنلهای متشکل از قطعات فلزی و پلیمرهای ترموپلاستیک را میتوان بسیار کارآمدتر بازیافت کرد [1].
الاستومرها
لاستیک یک پلیمر انعطافپذیر و کشسان است که در دو نوع طبیعی و سنتزی یافت میشود. لاستیک طبیعی همان ماده ارتجاعی است که از شیره درخت هِوا بهدست میآید. بهدلیل مقاومت لاستیکهای طبیعی در برابر تجمع گرما، از آنها بهطور گسترده در اتومبیلهای مسابقهای، هواپیما، کامیون و اتوبوس استفاده میشود. ویژگیهای متمایز لاستیکها مانند استحکام بالا و مقاومت در برابر پارگی در عین داشتن انعطافپذیری، نقش آنها را در صنعت خودرو برجستهتر کرده است.
شکل 6. قطعات لاستیکی موجود در قسمتهای مختلف خودرو [8]
لاستیکها دستهای از الاستومرها هستند که بهدلیل وجود اتصالات عرضی در ساختار خود، خاصیت انعطافپذیری قابل توجهی دارند. قطعات لاستیکی در بخشهای مختلفی از خودرو حضور دارند که به مواردی از آنها اشاره میشود.
- تایرها
بخش عمده تایرها شامل رابر طبیعی و استایرن بوتادین رابر است. پس از آن پلیسیس بوتادین رابر و بوتیل رابر با درصد کمتری اضافه میشوند.
- لرزشگیرها
از الاستومر پلییورتان، نئوپرن، الفین رابر، سیلیکون و فلئورو کربن استفاده میشود. همچنین در برخی از قسمتها از فومهای نیمه انعطافپذیر پلییورتان استفاده میشود.
شکل 7. قطعات موجود در سیستمهای لرزشگیر [9]
- درزگیرها
از انواع الفین رابر، لاستیک طبیعی، استایرن بوتادین رابر و الاستومرهای پلییورتان استفاده میشود. عموماً از چسب پلییورتان برای اتصال آنها به بدنه خودرو استفاده میشود. همچنین اکثر خودروسازان ایالات متحده از درزگیرهای پلییورتان تک جزیی قابل پخت با رطوبت، برای چسباندن شیشه جلو و عقب به بدنه خودروهای سواری استفاده میکنند.
شکل 8. درزگیرهای موجود در خودرو [10]
- واشرها
مواد اولیه آنها رزینهای ترموست پلییورتان، الفین رابر، نئوپرن و استایرن بوتادین رابر هستند.
شکل 9. واشرهای رابری در خودرو [11]
- تسمهها
از الاستومرهای پلییورتان ساخته شدهاند.
شکل 10. تسمه [12]
- اورینگها
- شلینگهای رادیاتور
در این بخش از رابرهای الفینی استفاده میشود، زیرا در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده هستند.
- روکش پدالها [13].
فومهای پلییورتان
این فومها انواع مختلفی داشته و در بخشهای مختلف خودرو کاربرد دارند.
- فومهای سخت:
دارای چگالی بین 0.5 تا 1.5 lb/ft3 هستند و از آنها برای جلوگیری از خوردگی و جذب صدای بدنه استفاده میشود.
- فومهای نیمه سخت:
این فومها از خواص جذب شوک و ضربه خیلی خوبی برخوردار هستند که باعث میشود از آنها در پنلهای داشبورد و بالشتکهای صندلی خودرو استفاده شود.
- فومهای نیمه انعطافپذیر:
از یورتانهای میکروسلولی تشکیل میشوند. تراکمپذیری بالا، انبساط جانبی کم، مقاومت در برابر سایش و تنشهای محیطی باعث شده تا این مواد در بسیاری از بخشهای سیستم تعلیق خودرو استفاده شود. از گریدهای با چگالی بالای آن در پایه و دسته موتور استفاده میشود، زیرا دارای خاصیت عایق صدا و لرزش هستند.
- فومهای انعطافپذیر:
فوم پلییورتان قالبگیریشده و انعطافپذیر، در قسمتهای نشیمن، تکیهگاه و بالشتک صندلی استفاده میشود. این فومها دارای استحکام زیاد در برابر وزنهای بالا هستند، از طرفی وزن آنها در مقایسه با الیاف قدیمی مورد استفاده در گذشته کمتر است [14].
شکل 11. فوم مورد استفاده در صندلی خودرو [15]
گردآورنده: آریا مرادی/ نرگس دهقانی
منابع
- Vieyra, Horacio, et al. “Engineering, recyclable, and biodegradable plastics in the automotive industry: a review.” Polymers 14.16 (2022): 3412.
.2 https://carbuzz.com/news/weekly-craigslist-hidden-treasure-1990-toyota
- modernplasticsglobal.com/plastics-with-technology-create-futuristic-vehicles
- https://www.peakpx.com/en/hd-wallpaper-desktop-fgjrn
- carwraponline.com/Aluko-Gloss-Metallic-Deep-Blue-Vinyl-Wrap-Car-Wrap
- 6. https://www.acplasticsinc.com/informationcenter/r/plastic-used-in-cars.
- designworldonline.com/replacing-steel-thermoformed-plastics/
- www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/232281-different-materials-used-making-our-cars.html
- leoships.com/rubber-bush/
- https://dhruvus.com/products/
- 11. extrudedrubber.net
- ww.alibaba.com/pla/Automobile-rubber-cogged-v-belt
- Walter, G. “Elastomers in the automotive industry.” Rubber Chemistry and Technology 49.3 (1976): 775-822
- Szycher, Michael, ed. Szycher’s handbook of polyurethanes. CRC press, 1999.
- https://blog.synthesia.com/en/polyurethane-car-seats