اکسیداسیون

آنتی اکسیدانت‌های مورد مصرف در پلیمرها برای جلوگیری از تخریب و افت خواص محصولات

    هنگامی که محصولات پلیمری در محیط قرار می‌گیرند، در اثر حضور اکسیژن دچار تخریب اکسیداسیونی می‌شوند. به‌دنبال آن زرد شده و حالت خشک پیدا می‌کنند، خواص فیزیکی مکانیکی آنها افت پیدا می‌کند و در نهایت عمر سرویس‌دهی آنها کوتاه می‌شود. در واقع به‌دلیل تابش نور خورشید، افزایش دما و فرآیند کردن پلیمرها، رادیکال‌های آزاد در پلیمرها ایجاد و با اکسیژن هوا وارد واکنش شده و منتشر می‌شوند و این سیکل ادامه می‌یابد. در نتیجه به‌مرور زمان زنجیرهای پلیمری شکسته شده و خواص آن ها کاهش می‌یابد.

    در تصویر شماتیک زیر سیکل اکسیداسیون نشان داده شده است:

مستربچ آنتی اکسیدانت

    وظیفه مستربچ آنتی اکسیدانت‌، جلوگیری از انتشار رادیکال‌های آزاد در پلیمرها است و با دو روش این کار را انجام می‌دهد:

    1- با دادن یک هیدروژن (معمولاً از  OH یا NH) به رادیکال آزاد عمل می‌کنند. رادیکال‌های ایجادشده معمولاً به‌وسیله رزونانس پایدار می‌شوند و مانع انتشار در مراحل بعدی می‌گردند.

    2- با پراکسید (ROOH) تولیدشده در فرآیند اکسیداسیون واکنش داده، مانع ایجاد رادیکال شده و پلیمرها را محافظت می‌کنند.

    مستربچ آنتی اکسیدانت‌ انواع متفاوتی داشته و بسته به پایه پلیمر و شرایط قرار گرفتن محصول نهایی، به مشتریان پیشنهاد می‌گردد.

    میزان مصرف آنتی اکسیدانت‌ها در مستربچ آنتی اکسیدانت پایه PP، به‌دلیل وجود کربن نوع سوم، نسبت به مستربچ آنتی اکسیدانت PE بیش‌تر است. هم‌چنین مستربچ آنتی اکسیدانت پایه HDPE به‌دلیل دمای بالای فرآیند، نسبت به مستربچ‌های آنتی اکسیدانت پایه LLDPE و LDPE، نیاز به آنتی اکسیدانت بیش‌تری دارد.

مستربچ‌‌های آنتی‌ اکسیدانت آریا پلیمر

Aria Add 2130: مستربچ آنتی‌ اکسیدانت PE

Aria Add 2431: مستربچ آنتی‌ اکسیدانت PP

    لطفاً جهت آشنایی بیشتر با مسترچ‌های تولیدی شرکت آریا پلیمر (به‌ویژه مستربچ آنتی اکسیدانت)، اینجا را کلیک کنید و یا برای ارتباط با کارشناسان فروش آریا پلیمر اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *