نگاهی دقیق به بازار پی‌وی‌سی جهان در سال 2021

نگاهی دقیق به بازار پی‌وی‌سی جهان در سال 2021

نگاهی دقیق به بازار پی‌وی‌سی جهان در سال 2021

حرکت بازارهای جهانی pvc در سال 2021 چگونه است؟ در این مطلب به تشریح بازارهای این کالای با ارزشمند از آسیا تا آمریکا پرداخته شده است.

نگاهی دقیق به بازار پی‌وی‌سی جهان در سال 2021

نگاهی دقیق به بازار پی‌وی‌سی جهان در سال 2021

آسیا

شرایط سخت عرضه جهانی pvc، که به دلیل اختلالات تولید ناشی از طوفان شدیدی که اواسط ماه فوریه در ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوست بحرانی شده بود ،درماه مارس به طور قابل توجهی تشدید شد.

در حالی که اکثر تولیدکنندگان پی‌وی‌سی در آسیا به طور کامل در سه ماهه‌ی اول سال فعالیت می‌کردند اما تولیدکنندگان آمریکا به دلیل ادامه مشکلات تولید از سه ماهه سوم سال 2020به بعد با کمبود مواد اولیه مواجه بودند.

عامل اختلال در حمل و نقل pvc از تامین کنندگان آمریکایی، سبب شد تا خریداران آمریکای لاتین به منظور تامین سریع نیازهای خود، عمدتا به تولیدکنندگان آسیایی روی آورند.

به طور کلی تقاضای رزین pvc در آسیا با توجه به بهبود چشم انداز احیای اقتصادی و همزمان با آن واکسیناسیون ویروس کرونا، در اواسط ماه فوریه با افزایش روبرو بود. همچنین با افزایش بودجه دولت‌های مختلف در پروژه‌های زیرساختی به ویژه در چین، افزایش در میزان مصرف pvc بیشتر بوده و حمایت دولت‌ها هم از این موضوع افزایش یافته است.

اروپا

به دلیل مشکلات تولید محلی و جهانی در سه ماهه‌ی اول سال 2021،تامین پی‌وی‌سی در اروپا با مشکلاتی روبرو بود. INOVYN و KEM ONE، دو شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی اروپایی در این سه ماه با شرایط فورس ماژور تولید مواجه بودند.

همچنین محدودیت دسترسی به pvc تولیدی ایالات متحده نیز به دنبال طوفان قطبی آمریکا در ماه فوریه، نیز باعث افزایش قیمت صادرات به اروپا شد در حالیکه تعرفه های واردات  pvc بسیار  محدود بود. تقاضای پی‌وی‌سی اروپا در سه ماهه اول سال 2021 به دنبال بهبود روند نزولی و افزایش قیمت‌های بازار صادراتی افزایش یافت.

همزمان در اروپا تقاضا برای کالاهای نسبتا ارزان بسیار زیاد شد که به افزایش بیشتر قیمت کمک کرده و تولیدکنندگان را در موقعیتی مناسب برای مذاکره در طول این سه ماهه قرار داد. صنعت پایین دستی ساخت و ساز هم، چه در سطح جهانی و چه در اروپا بهبود خوبی داشت.

خاورمیانه

رقابت نزدیک عرضه pvc در جنوب آسیا و خاورمیانه همچنان ادامه داشت چرا که تولید بازارهای وارداتی کماکان با تعطیلی جهانی و کاهش تولید روبه رو بود.

 علاوه بر این، برگشت به تولید یک تولید کننده بزرگ هندی در ماه مارس ، به محدودیت‌های کلی عرضه دامن زد. در خلال این ماه‌های کمبود عرضه که منجر به کاهش موجودی pvc در بیشتر شرکت‌‌های تولید لوله شده است، همچنان تقاضا در خاورمیانه و جنوب آسیا در سه ماهه اول سال 2021 ثابت باقی مانده است.

آمریکای لاتین

در حالی که دولت‌های محلی در تلاش برای تحریک اقتصاد ضربه خورده‌ی خود، به پروژه‌های ساختمانی متوسل می شوند، عرضه پی‌وی‌سی در آمریکای لاتین در سه ماهه اول سال 2021 محدودیت‌هایی داشت.

پس از مشکلات به وجود آمده در کارخانه‌های تولید کلر در سواحل امریکا، شرکت EDC/VCM با مشکلاتی برای ارسال محصولات خود به کارخانه‌های کلمبیا و مکزیک روبرو شد.

تقاضا در آمریکای لاتین در سه ماهه اول به دلیل پروژه‌های ساختمانی که توسط دولت‌‌های محلی آغاز شده بود، همچنان بالا بود. این تقاضا پس از طوفان قطبی اواسط فوریه و به دنبال آن تعطیلی واحد تولید کلر در سواحل خلیج ایالات متحده که منجر به کمبود محصول به مقصد آمریکای لاتین شد، شدت بیشتری نیز گرفت.

آمریکا

میزان پایین بهره برداری از خط تولید کلر آلکالی به دلیل طوفانی که در نیمه دوم سال 2020 اتفاق افتاد در اواسط ماه فوریه کاهش بیشتری پیدا کرد.

این ضربه به حدی بود که تصمیم به شروع مجدد گرفته شد که این امر با کندی‌هایی در ابتدای مسیر همراه است. حدود 75% از ظرفیت تولید آمریکا در نیمه دوم سال 2020 تعطیل شد و تا پایان ماه مارس 2021 تولید مجدد آغاز نشد.

 تقاضا در طی سه ماهه اول سال 2021 ثابت بوده  که دلیل آن فعالیت‌های بالای ساختمانی مسکونی زیاد و تقاضاهای شرکت‌های پایین دستی برای ساخت محصولات از پی‌وی‌سی بود.

هزینه ساخت و سازهای مسکونی در فوریه 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 21% افزایش داشته است که این امر ناشی از تغییرات فرهنگی و شکل‌ گیری کارهای خانگی و نرخ بهره پایین برای تحریک اقتصاد بوده است که در نتیجه پاندمی کووید19 در سطح جهان رخ داده است.

منبع: انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *