3 نکته درباره مراوده تجاری فعالان بخش خصوصی با چین

3 نکته درباره مراوده تجاری فعالان بخش خصوصی با چین

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

۳ نکته درباره مراوده تجاری فعالان بخش خصوصی با چین

برای خرید جنس با کیفیت از چین به طور دائمی بر فرایند واردات نظارت کنید. از پیشینه شرکت چینی همکار اطمینان حاصل کنید و خوش رفتار و خوش حساب باشید چراکه رعایت نزاکت‌های بین‌المللی در مراودات تجاری نشانگر آداب دانی کشور ماست.

فریال مستوفی: در دنیای امروز دیگر وابستگی اقتصادی مطرح نیست. امروزه مراودات تجاری بر پایه تبادل و تعامل بنا شده  و کشورهای مختلف برای تبادل اطلاعات، کالا، مواد اولیه، تکنولوژی و… با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

 در دوران تحریم و به دلیل شرایطی که بر ایران حاکم بود، با محدودیت های خاصی روبه رو بودیم و به ناچار بیشتر نیازهای کشور از راه چین تأمین می شد.

البته این امر به این معنی نیست که این رابطه صرفاً یک طرفه بوده و فقط واردات انجام می شده. چین هم نیازهایی مانند انرژی و نفت، تولیدات پتروشیمی، سنگ آهن و … را از ایران تأمین می کرد و همچنین به دلیل مستقل بودن ایران نسبت به  کشورهای حوزه خلیج فارس، به طور حتم چین تمایل بیشتری برای همکاری با ایران دارد.

هر کشوری برای ارتباط با کشورهای دیگر در وهله اول منافع خود را در نظر می گیرد. حال این که میزان منافع و سود در چه حد و به چه شکلی باشد به سیاست های همان کشور بستگی دارد.

در واقع می توان گفت بازشدن درهای کشور به روی صادرکنندگان دیگر کشورها به سیاست های داخلی کشور بستگی دارد.

با توجه به اهمیت جایگاه ایـران در منطقه و دسترسی به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه، ایران همواره مـورد توجـه صادرکنندگان دیگر کشورها بـوده است.

از سوی دیگر بـا گسـترش صـادرات، بنگاه های تجـاری، به بهبود تکنولـوژی و شـیوه هـای بهتـر تولیـد تشویق می شوند و بنابراین فرصت هایی که پـیش از آن نادیـده گرفته می شدند، به منابع اصـلی بـرای رشـد اقتصـادی تبـدیل می شوند.

صادرات با ارزآوری، سرمایه مورد نیاز برای رشد اقتصادی فراهم کرده و سرمایه گذاری در بخش هایی که اقتصاد کشور از مزیت نسبی در آن برخـوردار اسـت را ممکن می کند. همچنـین رشـد صـادرات مشوقی برای انتقـال تکنولـوژی بـه بنگاه هـای داخلـی صـادراتی، بـرای حفـظ قـدرت رقابـت در بازارهای بین المللی است.

بیشتر کشورهای دنیا، بسیاری از محصولات خود را در چین تولید می کنند. این کشور تبدیل به کارخانه دنیا شده است اما فرایند خرید محصولات مختلفی که در چین تولید می شود، به نظارت همیشگی نیاز دارد.

تولیدات در چین از منظر کیفیت به سه درجه تقسیم می شود، بنابراین باید با نظارت کافی اجناس با کیفیت بالا را وارد کنیم نه اجناسی که بسیاری از تجار ما به دلیل کسب ارزش افزوده بیشتر با کیفیت پایین وارد می کنند.در واقع آنچه از چین به کشور ما وارد می شود، مورد بستگی به تصمیم خریدار دارد.

به عنوان مثال اجناسی که چین به اروپا و امریکا صادر می کند کیفیت بالایی دارند و این نتیجه نظارت و بازرسی کاملی است که این کشورها بر تولیدات چینی توسط شرکت های خریدار دارند. بنابراین در زمان تولید و قبل از بارگیری اجناس خود را توسط نیروی متخصص بازرسی کنید.  

مورد ضروری دیگر، بررسی سابقه شرکت های چینی است. پیشینه شرکتی که با آن طرف معامله هستید را به درستی بررسی کرده و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.

اتاق های بازرگانی و شورای توسعه تجارت خارجی چین درخصوص جمع آوری اطلاعات شرکت و نحوه مذاکره و انعقاد قرارداد با طرف چینی و عندالزوم برگزاری جلسه با حضور نماینده اتاق می تواند حمایت های لازم را انجام دهد.

در نهایت رعایت نزاکت‌های بین‌المللی، خوش حسابی و خوش‌رفتاری ما در مراودات تجاری نشانگر آداب دانی کشور است و بهترین بودن در آن، نیازمند تغییر رویکرد ایران در چانه زنی با شرکای تجاری و کسب آگاهی لازم در نحوه مذاکره با طرف قرارداد و کسب مهارت های قراردادی طرف های ایرانی است.

متاسفانه کمبود تخصص و عدم دانش کافی افراد یکی از موارد مهم دیگر در ارتباط با طرف های خارجی است.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *