منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

بعد صحبت های همتی در شب عید غدیر در مورد پایین آمدن نرخ ارز از یک سو و اظهارات روحانی و مسئولین در مورد گشایش اقتصادی، دیروز (یکشنبه 19 مرداد) در نخستین روز کاری هفته، قیمت دلار در صرافی ملی، 1300 تومان کاهش یافت و به 21 هزار و 700 تومان رسید.

منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

به گزارش ویکی پلاست، کاهش 1300 تومانی دلار صرافی را باید در حالی بررسی کرد هفته گذشته، دلار در صرافی ها 1900 تومان افزایش یافت. دیروز، در کنار کاهش 1300 تومانی نرخ دلار در صرافی ها، بازار آزاد نیز به استقبال ریزش رفت. قیمت پایانی بازار آزاد در روز یکشنبه، 200 تومان پایین تر از نرخ دلار صرافی، یعنی 21 هزار و 500 تومان بود.

پایین تر بودن قیمت فروش دلار در بازار آزاد، نسبت به صرافی را شاید بتوان نشانه ای تلقی کرد که بازار آزاد به ادامه کاهش قیمت دلار، اطمینان دارد. هر چند بانک مرکزی همیشه تلاش دارد تا اقدامات و برنامه های خود را از پیش بینی پذیر بودن خارج کند تا کنترل کامل بازار را همیشه در دست داشته باشد.

در خصوص گشایش اقتصادی که امروز بعد از جلسه سران اقتصادی یا همان سران قوا اعلام می شود، در قوی ترین گمانه زنی ها، اقتصاد نیوز نوشت “به جزئیات اولیه گشایش وعده داده از سوی روحانی دست پیدا کرده و این جزئیات نشان می دهد دولت قصد دارد با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود تا سقف 200 میلیون بشکه نفت در بورس پیش فروش کند.” البته این خبر هنوز از سوی منابع رسمی، تأیید نشده است.

چه این خبر درست باشد چه نادرست، آنچه از قرائن بازار مشهود است، اتفاق مهمی در پیش است چرا که همان طور که بالاتر گفته شد، بازار به استقبال ریزش قیمت ارز رفته و تأثیر آن از جو روانی بیشتر است و مانند دفعات پیش‌تر که بازار توجهی به اظهارات مسئولین نمی کرد، تا اعلام رسمی خبر گشایش اقتصادی، به خبر احتمالی، واکنش جدی نشان داده است.

اثرات ریزش قیمت ارز، دیروز در بازار آزاد محصولات پتروشیمی نیز خودنمایی کرد. در گروه پلی اتیلن ها، به رغم اینکه همه‌ی قیمت های پایه با افزایش (البته در حد 0.62 درصد) مواجه شد اما قیمت ها در بازار آزاد، روند نزولی گرفت.

در زمان کاهشی شدن قیمت‌ها، معمولا خریداران دست از خرید می کشند تا قیمت ها به کف برسد. حالا باید منتظر بود که در وهله نخست، آیا ریزش قیمت دلار که از دیروز و با 1300 تومان آغاز شد ادامه دار خواهد بود یا نه و در وهله دوم و اثبات فرضیه ادامه دار بودن کاهش قیمت ارز، اثرات ریزش دلار بر قیمت های بازار و معاملات امروز و فردا چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *