تغییر در معادلات صنعت پلاستیک جهان پس از گذار از شیوع ویروس کرونا

تغییر در معادلات صنعت پلاستیک جهان پس از گذار از شیوع ویروس کرونا

تغییر در معادلات صنعت پلاستیک جهان پس از گذار از شیوع ویروس کرونا

روند مصرف شوینده ها، محلول های ضدعفونی کننده، کیسه های نایلونی و ظروف بسته بندی مواد غذایی یکبار مصرف که در صنعت پتروشیمی تولید می شوند با شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و همچنان ادامه خواهد داشت.

به نقل از خبرنگار نیپنا، سبک زندگی با شیوع ویروس کرونا تغییری جدی داشته و هنوز به صراحت نمی توان گفت که در آینده چگونه زندگی خواهیم کرد.

تنها چیزی که مشخص است، بسیاری از کالاها با رشد تقاضا روبه رو شده و برخی دیگر با کم توجهی خریداران مواجه خواهند شد. البته می توان در خصوص یک نکته به صراحت اظهارنظر کرد آن هم رشد تقاضای شوینده ها ، محصولات بهداشتی و پلاستیک هاست.

این واقعیت بیش از همه صنایع ، بر صنعت پتروشیمی اثرگذار خواهد بود آن هم در وضعیتی که مواد اولیه شوینده ها و یا محلول ها و مایعات ضدعفونی کننده اغلب در صنعت پتروشیمی تولید شده و از آن مهمتر صنعت پلاستیک کاملاً وابسته به صنایع پتروشیمی است و همچنین از شوینده ها و مواد ضدعفونی کننده وابستگی بالاتری به پتروشیمی ها دارند.

این مطلب اهمیت صنعت پلاستیک را از دو جهت برجسته می کند یکی آن که یکی از کاراترین سلاح های بشر در مبارزه با فراگیری ویروس کرونا بوده و همچنین در وابستگی کامل با صنعت پتروشیمی قرار دارد.

نایلون و نایلکس در کنار ظروف بسته بندی مواد غذایی یکبارمصرف بیشترین کاربرد را در مقایسه با سایر گروه های کالایی پلیمری در مبارزه با کرونا برعهده داشته و این نقش باز هم ادامه خواهد یافت.

در آمریکا باز هم استفاده از کیسه های پلاستیکی رونق گرفته و گویی دیگر کسی نگران اثرات زیست محیطی این نوع پلاستیک نیست زیرا جان بشر اهمیت بیشتری دارد.

در کنار آن صنعت بازیافت بخش مهمی از نگرانی ها را تعدیل خواهد کرد ولی چیزی برای تعدیل نگرانی های کرونایی به جز همین پلاستیک در دسترس نیست.

رونق استفاده از کیسه های نایلونی را شاهد هستیم ولی اوج آن چندان هم با حجم مصرف فعلی فاصله ندارد. در خصوص ظروف یکبارمصرف اما اوضاع این گونه نیست و هنوز شاهد اوج تقاضای این کالا نیستیم.

ظروف یکبارمصرف هنوز به اوج تقاضای خود نرسیده است زیرا ذهنیت ها هنوز جایگاه این ظروف را در مبارزه با شیوع ویروس کرونا و با باکتری ها و ویروس های جدید در نظر نمی گیرد ولی به مرور زمان این اوضاع دگرگون خواهد شد.

تعطیلی رستورانها حتی اگر برچیده شود باز هم تمایل به نشستن در رستوران و غذاخوردن در این محیط اجتماعی آن هم به همراه خانواده مان چندان جذاب نیست ولی کم رنگ تر شدن شیوع این ویروس خود تحریکی برای خرید غذای آماده از رستوران های معتبر خواهد بود.

در این بین نقش ظروف یکبار مصرف برجسته تر می شود آن هم ظروفی که درب آن کاملاً بسته شده و اصطلاحاً قفل می شود. هم اکنون نیز استفاده از این ظروف توجیه بهداشتی داشته آن هم در شرایطی که از امکان شستشوی بدنه آن و یا قرار گرفتن در ماکروویو برخوردار است.

ناگفته پیداست که استفاده از این ظروف یکبارمصرف با ویژگی های ذکر شده افزایش می یابد و در برابر آن ظروف آلومینیومی و یا ظروفی که امکان ورود هر گونه آلودگی به داخل آن وجود دارد به مرور زمان به حاشیه رانده می شود.

از هم اکنون افزایش جذابیت ظروفی که درب آن قفل شده و امکان استفاده در ماکرویو دارند افزایش یافته و این روند ادامه می یابد ولی در کنار آن توجه به یک ویژگی دیگر نیز برجسته تر خواهد شد و آن ذات ماده اولیه مورد استفاده و میزان مهاجرت مولکول ها به مواد غذایی است.

به صورت دقیق تر به مرور زمان و یا در زمانی که مواد غذایی و یا نوشیدنی ها گرم هستند امکان مهاجرت مولکول ها (منومر) به مواد غذایی بیشتر است بنابراین استفاده از کالاهایی که از کمترین مهاجرت منومر برخوردار هستند از توجیه جدی برخوردار خواهد شد.

در این بین می توان به پلی پروپیلن ها اشاره کرد که در جهان نیز توجه به آن ها افزایش یافته و می تواند به یکی از پایه های اصلی در صنایع بسته بندی مواد غذایی تبدیل شود.

به مرور زمان به سمتی حرکت می کنیم که قیمت در اولویت اصلی قرار نداشته و کیفیت و سلامتی است که حرف اول و آخر را می زند. البته در همین اظهارنظرها نیز می توان پتانسیل های تجاری و صنعتی جدیدی را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *